Friday 1 June 2012

Tanning atau Penyamakkan Kulit Haiwan

                                               

Kulit arnab dan kambing yang telah diawet. Saya juga sedia menerima tempahan utuk menyamak kulit bulu. Kaedah pengawetan yang saya gunakan adalah "mineral tanning". Kulit bulu untuk haiwan-haiwan kecil seperti arnab, musang (civet cat), tupai dan sebagainya dikenali sebagai "pelt", manakala kulit haiwan-haiwan besar seperti kambing, pelanduk, kijang dan sebagainya dikenali sebagai "skin" atau "hide". Kulit-kulit haiwan yang telah disamak sesuai dijadikan perhiasan dan juga cenderahati. Teknik penyamakan yang saya gunakan berbeza jika dibandingkan dengan kulit-kulit yang terdapat dipasaran sebagai contoh kulit kambing yang telah dibingkaikan dan diatasnya tertera ayat-ayat suci al-Quran. Kulit-kulit kambing tersebut  sangat keras. Kulit-kulit haiwan yang saya samak ternyata lebih lembut, malahan bulu tidak gugurserta boleh dijahit serta dijadikan pelbagai barangan seperti beg, jaket dan sebagainya. Saya juga tidak menggunakan sebarang mesin untuk memproses kulit-kulit tersebut dan boleh dikatakan produk yang dihasilkan adalah 100%  "handcrafted". Gambar paling atas sekali adalah kulit kucing batu yang saya samakkan untuk Pusat Konservasi Hidupan Liar, Jabatan Perhilitan Sungai Dusun pada tahun 2009 dan gambar paling bawah adalah kulit arnab yang saya awet dan samakkan untuk Rabbit Funland Semenyih.

1 comment:

  1. Kenapa kulit arnab saya jd keras bila buat teknik mengawet

    ReplyDelete

Komen dan kritikan dialu-alukan.