Friday 8 June 2012

Formula Larutan Untuk Mengawet Kulit Ular

Kulit haiwan reptilia seperti ular agak nipis jika dibandingkan dengan kulit haiwan mamalia, tetapi ia mudah dikuliti (skinning) kerana lapisan lemak pada kulit tersebut sangat nipis atau hampir tiada. Formula berikut saya perolehi dari sebuah buku taksidermi (Ben Haden solution) dan saya tidak pernah mencubanya dan tidak tahu apakah hasilnya. Sekiranya anda mempunyai cukup bahan seperti berikut, anda boleh mencubanya sendiri. Selamat mencuba!

Caranya:

Campurkan bahan-bahan berikut dengan segelen air

  1. 1 cawan serbuk *asid borik
  2. 1 sudu teh larutan disinfektan (e.g Lysol, Dettol etc.)
  3. 3 titis formaldehid
Kacau hingga sebati campuran bahan tersebut dalam bekas plastik atau kaca.. Jangan gunakan bekas logam! bekas logam akan menyebabkan berlakunya tindakbalas kimia dan larutan tersebut akan kehilangan zatnya dan tidak berguna lagi.

Rendamkan kulit ular (bersaiz sederhana e.g. berdiameter 3-4 inci) yang telah dikuliti dalam larutan yang telah disediakan selama 10 hingga 15 minit. Jangan melebihi 20 minit,sekiranya direndam terlalu lama ia akan menyebabkan sisik kulit ular tersebut tertanggal. Selepas itu keluarkan kulit tersebut dan bilas dengan air sehingga kulit tersebut menjadi neutral.

Selepas dibilas, rentangkan kulit tersebut dan sapukan dengan minyak penyamak (tanning oil). Sekarang kulit ular tersebut telah sedia untuk pemasangan (mounting).

* asid borik terdapat dalam dua keadaan iaitu cecair dan serbuk.

No comments:

Post a Comment

Komen dan kritikan dialu-alukan.