Saturday 2 June 2012

Kaedah Menguliti Ular Untuk Taksidermi dan Tanning

Sekiranya anda ingin mengawet haiwan peliharaan yang telah mati terutamanya ular, berikut adalah teknik atau kaedah mengulit (skinning) sebelum di hantar untuk diawetkan.

1. Pastikan tidak terdapat lapisan daging atau lemak yang terlekat pada kulit ini adalah kerana lemak boleh menyebabkan kerosakan yang teruk pada kulit sekiranya mereput.

2. Rentangkan kulit yang telah dikuliti dan taburkan garam halus sebanyak mungkin sehingga kulit tidak dapat menyerap garam lagi dan biarkan kering pada suhu bilik selama 24 jam. Jangan jemur kulit tersebut dibawah cahaya matahari atau diletakkan pada tempat yang panas.

3. Selepas sehari, buang garam yang berlebihan dengan mengibaskan kulit tersebut dan taburkan garam yang baru sebanyak mungkin dan biarkan kering pada suhu bilik selama dua hari (fungsi garam adalah untuk menghalang pertumbuhan bakteria, membuang kelembapan dan melambatkan proses pereputan).





4. Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk membuat perkara-perkara seperti di atas, anda boleh menyimpan haiwan tersebut di dalam plastik dan masukkan terus kedalam peti sejukbeku (freezer) sebelum dihantar untuk pengawetan.

Nota:

Spesimen yang diawetkan merupakan Ular Sawa Darah atau Blood Python (Python curtus) dan merupakan haiwan liar yang dilindungi. Individu yang memiliki haiwan tersebut mempunyai lesen untuk membela untuk tujuan pameran dan pendidikan.

No comments:

Post a Comment

Komen dan kritikan dialu-alukan.