Sunday 10 June 2012

Prinsip Asas Pemprosesan Kulit

Pengenalan

Pada asasnya pemprosesan kulit atau penyamakkan kulit adalah untuk mengubah keadaan asal kulit mentah kepada suatu bahan yang lebih stabil dan praktikal di dalam penggunaannya. Agen penyamak merupakan suatu bahan yang mengandungi zat yang berupaya untuk mengubah kulit mentah kepada "kulit masak" atau leather. Kulit mentah yang tidak dicampur dengan  agen penyamak dan dikeringkan sehingga keras dikenali sebagai belulang atau rawhide/flinthide manakala kulit mentah yang hanya diawetkan dengan garam sahaja dan dikeringkan dibawah cahaya matahari dikenali sebagai greenhide. Kedua-dua jenis kulit mentah yang disebut diatas tadi tidak stabil dan akan kembali kepada keadaan asal dan mudah mereput sekiranya terdedah kepada kelembapan yang berpanjangan.

Jenis-jenis Penyamakkan Kulit
  1. Vegetable Tanning - iaitu kaedah penyamakkan kulit yang menggunakan tumbuh-tumbuhan sebagai agen penyamak contohnya seperti kulit,batang, daun dan akar tumbuh-tumbuhan yang mempunyai kandungan tannin yang tinggi seperti pokok bakau, akasia, teh dan sebagainya. Selain daripada itu gambir atau kacu (catechu) juga boleh digunakan sebagai agen penyamak bagi tujuan ini.
  2. Mineral Tanning - merupakan kaedah penyamakkan yang menggunakan bahan-bahan mineral sebagai agen penyamak contohnya seperti garam kromium, potasium dan sebagainya.
  3. Synthetic Tanning - kaedah penyamakkan yang menggunakan bahan-bahan sintetik yang diformulasi khas untuk tujuan penyamakkan contohnya seperti Lutan-F.
  4. Oil Tanning - kaedah yang menggunakan minyak dari tumbuhan dan juga haiwan sebagai  agen penyamak. Selain daripada minyak, otak, hati dan telur haiwan juga mempunyai mengandugi zat penyamakkan. Kulit yang disamak melalui kaedah ini dikenali sebagai buckskin.

No comments:

Post a Comment

Komen dan kritikan dialu-alukan.