Sunday 25 August 2013

Taksidermi Reptilia 2 : Irian Jaya Blue-Tongued Skink (Tiliqua sp)

Haiwan ini merupakan Blue-Tongued skink yang kedua yang saya awetkan. Proses mengawet haiwan agak rumit kerana ia mempunyai kulit yang sangat nipis dan diselaputi oleh sisik yang nipis agak keras. Sisik haiwan reptilia ini hampir sama seperti sisik ular, cuma sisik ular  nipis, berlapis-lapis dan lembut Semasa menguliti haiwan ini saya perlu berhati-hati kerana satu pertiga daripada panjang ekornya berkecenderungan untuk putus. Blue-Tongued skink yang pernah saya awetkan dahulu ekornya hampir putus semasa proses mengulit, untuk mengatasi masalah ini, saya menggunakan super glue untuk menyambung semula ekornya dan meneruskan proses pengulitan seperti biasa. Proses pengulitan dan mengikis daging dilakukan seperti haiwan lain dan yang penting sekali lemak yang tebal terdapat pada bahagian ekor perlu dibuang sebanyak yang mungkin. Selepas mengasingkan daging daripada kulit, saya mencucinya dengan cecair pencuci pinggan untuk membuang kesan minyak selepas itu saya menaburkan sedikit sodium karbonat untuk menghilangkan kesan minyak yang masih ada dan bilas dengan air biasa sebelum menaburkan bahan pengawet untuk mengawetnya.

Blue-tongued skink yang telah mati.Pandangan dorsoventral
Letakkan haiwan tersebut pada posisi ventrodorsal
Mula membuat belahan dalam satu garisan lurus bermula dari bahagian kepala (lower jaw/mandible) hingga ke bahagian ekor dan buang semua organ dalaman termasuk lidah, mata dan otak.
Mulakan proses mengulit dari bahagian tepi sehingga ke bahagian tulang belakang.
Pandangan dorsal kulit yang telah diasingkan daripada tulang rangka dan juga daging
Selepas dibersihkan dari kesan minyak dan lemak,bahan pengawet ditabur sehingga rata pada semua bahagian kulit
Biarkan bahan pengawet meresap masuk kedalam kulit dengan menyemburkan sedikit air (untuk melarutkan bahan pengawet tersebut) dan dibiarkan semalaman sebelum melakukan proses yang seterusnya
Proses mengisi dan membentuk badan haiwan tersebut dilakukan secara serentak iaitu menjahit semula kulit tersebut dan membuat pengisian secara berselang seli.



p/s

Irian Jaya Blue-tongued Skink (Tiliqua sp) yang telah diawetkan ini adalah milik Mr. Francis dari Kuala Lumpur, beliau adalah peminat haiwan eksotik yang ekstrim. Beliau juga telah menghantar banyak haiwan peliharaan eksotik kepada saya untuk diawetkan.

No comments:

Post a Comment

Komen dan kritikan dialu-alukan.